Rahsia Belajar Di Universiti

Utama » IPT » Mohon maaf, sudah lama tidak update blog ini

Mohon maaf, sudah lama tidak update blog ini

Sejak bulan Oktober 2013, saya agak sibuk. Lepas balik kerja, saya buat kerja sambilan pula. Hal ini kerana saya mahu bersedia untuk menyambut anak pertama saya yang telah lahir pada 16 Disember 2013 hari isnin minggu lepas.

Antara kerja sambilan yang saya buat adalah:

  1. Mengajar tuisyen untuk subjek Kimia, Biologi dan Sains untuk Tingkatan 5.
  2. Membuat sistem menggunakan java, vb dan C# programming untuk menyiapkan tugasan-tugasan pelajar diploma, ijazah dan master yang mengambil subjek programming tapi tidak faham konsep programming.

Upah yang saya terima untuk tuisyen adalah RM30 sejam. Seminggu ada 3 jam untuk ajar budak SPM. Manakala upah membuat tugasan bergantung kepada kesusahan sistem itu. Pernah saya cas paling tinggi RM200 untuk 1 tugasan dan bulan November, saya berjaya membuat pelbagai sistem yang berjumlah RM1200 lebih. Syukur Alhamdulillah mungkin sebab rezeki anak yang bakal lahir pada Disember.

Sebagai pelajar universiti, kalau boleh carilah pendapatan sampingan. Jangan bergantung pada wang PTPTN dan ibu bapa sahaja. Lelagi banyak harga barang sudah naik dan akan naik. Rumah sewa pun semakin tahun, semakin naik disebabkan harga hartanah meningkat saban tahun. Di samping mendapat wang tambahan, andajuga akan mendapat pengalaman bekerja dan boleh diletakkan di dalam resume anda.

Ini gambar anak saya, lahir 16.12.2013, pukul 5.40pagi, berat 2.9kg.

anakku hazim


2 Komen

  1. juliana berkata:

    Salam

Tinggalkan Jawapan

Facebook Rahsia Belajar

