Rahsia Belajar Di Universiti

Utama » IPT » Kelebihan Masuk UiTM

Kelebihan Masuk UiTM

 Kewujudan UiTM adalah untuk membantu bumiputra untuk mencapai kejayaan di menara gading. Dahulu dikenali sebagai (iTM) Institusi Teknologi Mara dan ditukar kepada UiTM (Universiti Teknologi Mara).

Mesti pelik kenapa UiTM mempunyai pelajar yang terdiri daripada bangsa Melayu dan bumiputra lain sahaja, manakala bangsa cina dan india tidak dapat belajar di UiTM. Hal ini kerana UiTM adalah salah satu Hak Keistimewaan Bumiputra yang dijaga, dibiayai, dan disokong oleh kerajaan Malaysia. Hak ini tercatat pada Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dimana orang bumiputra akan diberi beberapa keistimewaan setelah menerima bangsa cina dan india sebagai warganegara.

Sejak Dato Seri Najib mengambil alih jawatan Perdana Menteri, banyak kampus-kampus UiTM dibuka seperti Seremban, Jasin, Pasir Gudah, Tapah, Samarahan dan Puncak Alam2.

Setiap negeri mesti ada  sekurang-kurang 1 kampus UiTM. Boleh lihat link ni: Kampus UiTM.

Tujuan utama universiti ini adalah:

The University is committed to helping bumiputera students achieve the highest scholarly level and to prepare them for careers in public and professional practice in various fields. Its formation is based on a vision of outstanding scholarship and academic excellence that is capable of providing leadership in various arenas.

Sumber:  Sejarah

Jadi, ramai orang melayu sekarang beriya-iya masuk UiTM. Ada datang daripada keluarga miskin, sederhana dan juga daripada keluarga kaya raya. Mak bapa bawa kereta BMW, Mercedes, Alphad pun nak hantar anak masuk UiTM. Kalau orang cina atau india, dah lama hantar anak mereka belajar di luar negara, masuk universiti terkenal, bergaul dengan bangsa lain dan mahir dalam komunikasi bahasa inggeris.

Tapi, masuk UiTM banyak kelebihan. Antaranya:

  1. Yuran terlampau murah. Cuma RM500-600 untuk satu semester untuk semua jurusan tidak kisah ijazah atau diploma. Tak kisah jurusan engineer atau lukisan. Semua sama. Kalau IPTA lain maun lebih RM1000 semester.
  2. Yuran murah, maka bapak leh bayar. Buat apa ambil PTPTN kan? takkan 500 untuk 1 semester pun mak bapak yang bekerja tak boleh kumpulkan?
  3. Kalau yang ambil PTPTN, banyak untung ooo.. Duit banyak boleh enjoy.. ehh.. simpan la tuk masa depan.
  4. Membantu orang bumiputra yang tidak mampu melanjut pelajaran, ada bantuan UiTM boleh sumbangkan.
  5. Universiti yang ditunjangi oleh kerajaan, support 100% tanpa mengira parti politik mak bapak eh. Bangunan baru bagi, alatan baru bagi, pensyarah support belajar, banyak lagi bantuan kerajaan yang kita tak nampak.
  6. Pensyarah dan tenaga pengajar yang professional, semua kerajaan support untuk belajar sampai PhD dan mengajar balik pelajar diploma dan ijazah.
  7. Persaingan sengit. Pelajar yang cemerlang pun masuk. Yang dapat straight A’s pun masuk.
  8. Banyak kursus professional seperti ACCA, CE, diperkenalkan.
  9. Banyak bantuan disediakan untuk menambah ilmu dan profession sebelum memasuki alam pekerjaan.

Memang rugilah kalau pelajar Melayu yang datang dari keluarga susah atau sederhana, tapi tidak mohon untuk masuk UiTM. Sebab ini satu-satunya Universiti yang Tolong Melayu bayar MURAH tapi berkualiti. Huhh..

Tapi, ramai yang dapat belajar di UiTM, tidak memanfaatkan peluang ini. Ada yang sengaja gagal, sengaja malas belajar, sengaja bersosial hingga lupa tanggungjawab belajar, dan akhirnya dibuang dari UiTM. Merugikan!

Ada pula, yang sudah berjaya mendapat diploma atau ijazah dari UiTM, mengutuk pulak UiTM kerana itu dan ini kerana dek pendapat liberal mereka itu.

Apa-apa pun Terima Kasih UiTM dan Kerajaan Malaysia kerana membantu dan memberi pendidikan kepada kaum bumiputra dengan baik dan cemerlang. Semoga kaum bumiputra berjaya kehadapan berbanding kaum-kaum lain.

 

 logo_uitm

 


93 Komen

  1. siti syariah binti maarifat berkata:

    sy nak sgt belajar kat uitm..tapi tak mampu..result 1 a saja..terpaksa pendam la keinginan tu..

  2. fizza berkata:

    salam. brapa minimun pointer utk lepasan matrikulasi yg kene amik kira untuk ijazah perakaunan ?

  3. hazwani berkata:

    Nk masuk ke uitm..kena berape kredit….klau mcm saya bi dn math x dpt kredit..boleh ke masuk uitm

  4. Mohammad Syahzarul Hanafi Bin Mohamad Arip berkata:

    kalau BI dan Math D.. bleh msuk tak??

  5. norli berkata:

    saya dapat politeknik tpi saya nak sangat pergi study dekat uitm..

  6. Syara berkata:

    dapat 4 kredit dlm spm boleh ke msuk uitm? Maths dpt D. yg kredit tu, 3A, SEJ BM BI = A-. C+ Pendidikan Al Quran dan As Sunnah.

    • Hazrin berkata:

      Boleh tengok di link ni:
      http://pengambilan.uitm.edu.my/e-syarat/2015

      syarat am: Lulus SPM atau yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia dengan mendapat LIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu DAN lulus Sejarah (Mula diguna pakai SPM 2013)

      syarat am uitm: Memenuhi SYARAT AM UNIVERSITI dengan mendapat kepujian dalam mata pelajaran:
      1.Matematik / Matematik Tambahan
      2. Bahasa Inggeris

      Tengok pada bidang yang kita mohon. boleh cek di website tersebut

  7. Syara berkata:

    dapat 4 kredit dlm spm boleh ke msuk uitm? Maths dpt D. yg kredit tu, 3A, SEJ BM BI = A-. C+ Pendidikan Al Quran dan As Sunnah..

  8. Zainol berkata:

    SALAM…
    Saya ingin malahirkan rasa terkilan dan kesian kpd pelajar asasi undang-undang,krn msalah penyarah yg sering tidak hadir ke kelas terutama hari Jumaat…mhon pihak berkenaan ambil perhatian….
    terima kasih

  9. zilosi berkata:

    Hi,klau nk smbung degree kt uitm ni,,ada tanggungan MARA ke??or ikut result yg bagus je dpt,,,

  10. Nurul Azyani berkata:

    Salam,sy nk tanya layak ke sy ambik foundation in science kt palam even sy bukan aliran sn time spm?? lpas hbs foundation in science kt palam,blh x sy sambung degree kt uni. lain?

    • Hazrin berkata:

      wasalam saudaru nurul, after foundation, memang boleh terus ke degree, tapi hanya untuk uitm sahaja. uni lain tak sure boleh ke tak.

      faundation uitm lebih kurang matrikulasi. walaupun tak ambil science ketika spm, tetapi bukanlah penyebab untuk kita rasa down dalam foundation. selagi namanya belajar, banyakkan membaca, faham, bertanya, dan kalau boleh mengajar rakan-rakan.

      jikalau dapat result yang bagus, biasanya pilihan pertama jurusan degree yang kita apply akan senang dapat.

      • ain berkata:

        hii, saya nak tanya. ramai kata perempuan kalau nak masuk uitm kene dapat 5A. saya hanya dapat 3A minus saja yang lain kredit. jadi layak ke saya nak masuk uitm? dalam bidang perbankan?

      • Hazrin berkata:

        Layak kalau math A

      • Syamimi berkata:

        Sy pelajar spm 2015 , mcm mne nak buat rayuan untuk ambik bidang kejururawata dekat uitm ni ? krn math sy dpt D , yg lain dah ok .

      • Hazrin berkata:

        Kena pergi pejabat pendaftar uitm. Try mohom secara manual

  11. Saya nak tanya kalau dapat bahasa inggeris gred C+ memang susah nak diterima oleh uitm ka ??

  12. Syamimi berkata:

    Kalau math D tak boleh ke nak ambik bidang nursing ni ? Sy plajar spm 2015 . krn math shj sy tak lepas smbung bidang ni .

  13. wan berkata:

    lyak x sy msok ke uitm lepasan spm…8 kredit…tp bi d

  14. Sabrina berkata:

    berapa anggaran total cost ijazah kat UITM ni ye? (Business)

    • Hazrin berkata:

      Degree rm530 persem. Kalau business degree maybe ade 4tahun. So dalam rm4000 – 4500 total cost.

  15. IRFAN NAJMI berkata:

    saya nak ambik cos diploma sains komputer bi saya E LEPASTU MATH SAYA B+ Macam mana boleh tak ….
    saya lepasan spm 2015

  16. FaraRazip berkata:

    assalamualaikum saya nak tanya kelayakan untuk masuk course yang saya nak x lepas tapi untuk pra diploma lepas but kalau dlm kelayakan untuk pra diploma ada ckp gaji mesti tidak melebihi 3000 but kalau parents gaji sayal ebih dari 3000 lepaske untuk pra diploma?

  17. Fariz berkata:

    Kalau saya apply asasi sains uitm. Ada keistimewaan x atau sama je dgn matriks/asasi lain kalau nak apply degree kat uitm juga ?

  18. ayu berkata:

    sya ade mohon utk pra diploma sbab math dngn bi sya x kredit agak2 susah ker senang nk dpt??

  19. ayuni ahmad berkata:

    sya ade mohon pra diploma sbab math dan bi sya x kredit rasanya susah ker senang nk dpt tawaran pra diploma??

  20. Azura bt Ahmad berkata:

    As’slmkm, saya nak tanya kalau ambik dalam bidang fotogrphr n multimedia
    Bi kne kredit ke?
    Klau bi saya tidak kredit, lepas ker?
    Sebab saya mmg minat dalam bidang itu.
    #mohon reply,
    Ingin mngetahui sngt2.

  21. meen berkata:

    biasanya budak brapa a dia ambik untk asasi sains? sbb sy cukup2 makan je melepasi syarat

    • amin berkata:

      tapisan untuk kos mesti melepasi syarat kelayakan boleh cuba dlm 10 kos yang dipohon yang pasti biasanya kos yang menepati kelayakan memang tak dilayani bermakna susah nak dapat.

  22. aqifaysniaakashira berkata:

    Assalam.sy nk tny..slps sy habis asasi sains di uitm,,blh x kalu sy nk sambung degree kat uni lainn?tq

  23. rasyidah zamri berkata:

    Sy lepasan spm 2015.. Sy dpt kptm kl course cat-acca untuk 1 tahun 1/2.. Dlm surat tawaran.. Die sertakan surat ikrar kerjasama dgn uitm. Apa maksudnya??
    Mohon pencerahan.

  24. puteri berkata:

    saya dapat 4kredit saja . 4C+ hm rasa rasanya layak tak masuk uitm ?

  25. Aliff haikal berkata:

    Assalamualaikum. Saya lepasan spm2015. Saya dapat 9 kredit kecuali add maths. 2A sahaja. Layak tak kalau apply uitm ni ?

  26. Amni berkata:

    saya dapat 1A 5B 3C agak agak boleh tak dapat kos kejururawatan? sains B bi dgn math C

  27. Amni berkata:

    saya dapat 1A 5B 3C spm tahun lepas. rasa rasanya boleh lepas tak masok uitm? kos kejururawatan.. sains B bi/math C

  28. Amni berkata:

    spm saya 1A 5B 3C agak agak boleh tak masuk uitm kos kejururawatan? sains B bi/math C

  29. Miera berkata:

    Bi saye E . Math B+ saya ada 4kredit je boleh ke masuk uitm?

  30. ahmad berkata:

    dermasiswa tu apa ya ? apa kelayakannya ? please balas

  31. Nora berkata:

    Saya nak tanya, adakah yuran yang kena bayar bergantung pada pendapatan ibu-bapa atau sama saja tak kira samada menerima BR1M atau tidak?

  32. permohonan saya di tolak ..di sbbkan saya tersilap ambil kos yg saya tidak layak..saya mendapat 5a untuk mata pelajaran utama..sekiranya saya nk buat rayuan blhkah saya tukar kos yg lain..t,kasih.

    • nurul azuawan berkata:

      Asalamualaikum , saya lepasan spm 2016 , sya mndaoat spm 2 krdt sahaja , SEJ C, P.ISLAM C, yg lain2 lulus sahaja , bagaimana tu bole kh saya memhon , saya nk tau sangt2
      Whatsapp(0178158457)

  33. nurul azuawan berkata:

    Asalamualaikum sya nak bljar kat uitn tetapi saya hanya mendaoat 2 krdt sahaja, bole kah memohon , yg krdt tu SEJ C, P.ISLAM C,. Yg lain lulus , mhon penjelasan atau whatsapp 0178158457

  34. hidaya berkata:

    Assalamualaikum.. tak kesah ke kalau umur 23 tahun baru nak apply diploma..

  35. Nur Hidaya Yakop berkata:

    Assalamualaikum.. nk tnya tak kesah ke umur 23 tahun baru nak apply diploma..

  36. aqilazal07 berkata:

    Salam, nk tnya apply masuk uitm ni kan melalui upu ke terus laman web uitm sendiri? Sbb sya dh isi di upu antara pilihannya course d uitm n tgk website uitm tulis ade permohonan masuk ke uitm….so mcm mana tu? Bleh tlg x?

  37. Kamarul Khan berkata:

    Salam, ade tak yang subjek BI dapt D tapi mohon course yg taknak Bi D, tpi dia dapat masuk uitm ???

  38. azlin berkata:

    salam .. saya dapat sambung bljr dalam ijazah di uitm .sy dpt kos ijazah sarjana muda teknologi maklumat(kpjian)perkomputeran perniagaan . adakah kos itu senang utk dapat pkrjaan?

  39. yuz berkata:

    Salam, Sy bru habis diploma niat nak sambung ke degree tetapi BM semasa spm hanya lulus. bole ke sy smbung ke degree dlm bidang perniagaan uitm ?

  40. amira berkata:

    asalam. saya dapat sambung degree uitm sabah. kalau nak tukar tempat macam mana?

  41. cik dee berkata:

    assalamualaikum, uitm kan ada buka permohonn kemasukn sesi 2 bln nov ni, sye ade apply, kemungkinan untuk sye dpt besar x? ect sye risau

  42. fania berkata:

    assalammualaikum …saya lepasan diploma …cgpa saya 3.09..lepas tuh muet saya band 2…spm pulak bi dengan add maths saya E..So layak ke saya memohon ijazah kewangan atau perakaunan?

  43. MoMo berkata:

    Saya diterima untuk menghadiri interview Interior Design (ID) dekat UiTM, penggunaan bahasa nya dalam bahasa English atau Melayu ?
    #mohon penjelasan

  44. nor umira berkata:

    assalammualaikum …saya lepasan diploma …cgpa saya 3.11..lepas tuh muet saya band 2…spm pulak bi saya E..So layak ke saya memohon ijazah kewangan atau perbankan islam?

  45. Muhamad hasnol berkata:

    Ye ke satu sem byrn dlm 500 ?diploma yuran dye bkn berbelas ribu ke?

  46. fer berkata:

    Sy budak sastera , suma kredit , kecuali math .
    Tak bole kah ambil dip in corporate administration? .

    Bwt semakan tak layak.. tp mmg xbleh dh ka? 😥

  47. Ferr berkata:

    Sy budak sastera, spm smua kredit . Kcuali math D .
    Nak kos dip in corporate administration .
    Bwt semakan .x layak .
    Mmg dh tak bleh ambil ker ? 😥

  48. aliff berkata:

    Salam.. nak tanya.. saya ada diploma dari poli in IT.. kalau nak sambung degree dgn course yg sama.. berapa tahun ya ? and berapa harga yuran ?

  49. Nelydia berkata:

    SALAM… SAYA SEDANG AMBIL SPM TAHUN INI. SAYA MINAT DLM KURSUS TEKNOLOGI MAKLUMAT. SUBJEK APA YG SAYA KENA DPT KREDIT?
    TQ.

Tinggalkan Jawapan

Facebook Rahsia Belajar

