Rahsia Belajar Di Universiti

Utama » IPT » Jangan tangguh buat assignment atau projek

Jangan tangguh buat assignment atau projek

Saya ada seorang kawan. Dia memang seorang komited, bersungguh-sungguh dalam setiap subjek yang diambilnya. Sebut jer apa nak buat tentang assignment, semua sudah ada di kepala. Apa yang perlu di letak dalam assignment, topik apa, isi kandungan apa dan sebagainya. Beliau memang buat bersungguh-sungguh.

Lecturer bagi masa hantar projek pada week-14. Sekarang sudah week-3. Beliau sudah siap lebih kurang 5 pages projek. Saya memang respect dengan beliau sebab saya pun belum start lagi.

Untuk maklumat, saya sekarang sedang melajutkan pelajaran MASTER di UiTM Shah Alam, dalam bidang Science Computer. Saya buat secara part time. So semester ini saya ambil 3 subjek sahaja.

So far, memang agak complicated sikit. Saya sudah tambah satu cabaran dalam hidup saya iaitu menuntut ilmu sambil bekerja dan sudah mempunyai keluarga. Saya sudah ada anak dan isteri. saya bekerja lagi kekadang sampai ke tengah malam. Tak tahu lah perasaan apabila dapat assignments atau projects. Memang kekadang gelabah juga.

Salah satu benda yang membuat saya terkesan dengan kawan saya ini ialah, jangan menangguh sesuatu kerja dan fokus dalam setiap apa yang kita buat. Kekadang dia tanya dalam whatapp group sama ada sudah start buat project ke belum. Dia saling memperingati kawan-kawan yang lain untuk start awal. Ini yang menaikkan semangat saya untuk start.

Jadi insyallah saya start minggu ini. Doakan yer


2 Komen

  1. rasyidah zamri berkata:

    Assalam .sy kini belajar di Uitm Jengka bagi course diploma perakaunan…. Sebelum ni sy telah memohon yayasan bank rakyat namun x berjaya. Jadinya sy x ada support dri mana2 badan pinjaman. Jadi untuk sem 2, ada cadangan x utk sy apply pinjaman? Jika boleh sy nk mengelakkan diri utk meminjam ptptn… Kalau boleh.. Minta pencerahan .

Tinggalkan Jawapan

Facebook Rahsia Belajar

