Rahsia Belajar Di Universiti

Utama » IPT » Tanpa disangka dapat semua A

Tanpa disangka dapat semua A

Saya memang tidak sangka…

Betul, memang tak di sangka…

Saya sambung study Master of Computer Science dekat UiTM atas kehendak bapa saya. Isteri saya pun sambung sekali belajar master dalam bioteknologi. Isteri saya dapat MyBrain, tapi saya tidak. Takpelah.. yuran UiTM adalah paling murah berbanding dengan universiti. Lagi pun ibu bapa saya ada support dari segi kewangan untuk yuran. Bagi kursus cam saya MCS, bayaran lebih kurang RM1700-2000 satu semester.

Saya buat secara part time sebab saya bekerja. Saya kerja dari rumah sebagai Software Engineer. Memang ada masa la tuk buat apa-apa. nak buat assignment ke, buat project ke, buat hal-hal lain.

Semester 1 memang saya ada target dapat A semua subject, dan usaha saya memang tip top. Saya sentiasa berusaha sehingga saya faham. Subjek Automata tu saya rasa saya seorang dapat A. Automata ni lebih kepada Matematik. Kalau faham flow, memang senang la skor. Saya selalu buat kelas perbincangan setiap assignment. Saya ingat lagi markah test 1 tuk subjek ni saya dapat 45/50. Member lain ade dapat 28/50, ada yang 7/50, ada yang 13/50. Memang tengok result diorang agak teruklah. Boleh ke diorang lepas MCS sebab semua budak master mesti dapat sekurang-kurangnya B dalam semua subjek, dan mesti dapat CGPA 3.0. Kalau bawah CGPA 3.0 diorang gagal untuk dapat MCS.

Subjek Research Methods plak, saya kena banyak baca journals, articles dan buku. Memang kena ready dari awal semester. Dah lah masa saya buat degree takde buat final project yang berkaitan dengan research. Memang tonggeng la. Saya minta tolong daripada isteri, abang sulung saya (dia masa tu sedang buat Master in Enginering kat UM), dan adik saya (sedang buat PhD di USM). sebelum hantar complete journal, saya suruh adik saya baca, ok ke tak. dia cek grammar je la. Flow, ok la.

Alhamdulillah, unexpectedly dapat juga semua A walaupun A- kiranya macam A la kan seperti gambar di bawah ni.

exam result sem1

Semester 1

Semester 2 ni memang saya sangat busy sesangat. Walaupun saya kerja dekat rumah, tapi saya kerja sampai lewat malam semata-mata mahu siapkan kerja. Kerja sebagai software engineer memang kena siapkan kerja within the expected time. Lelagi ada new feature enhancement on system, memang memeningkan kepala. By hook or crook, mesti siapkan segala task yang diberi. Kalau tak, memang semua team akan gagal capai objective.

Tambahan pula, anak saya yang kedua baru dilahirkan pada hujung bulan Januari 2016. Berjaga malam memang selalulah. Dah lah tidur lambat, bangun lagi tengah-tengah malam. Saya ada 2 anak. Memang mencabar. Saya hanya mampu belajar dalam kelas je. Balik kelas, saya tak usik buku. Sebab masa tu la kekadang saya nak rehat.

Sampai bulan terakhir, memang sangat busy. Assignment, project, term paper semua kena siapkan sebelum hujung bulan Jun 2016. Sebab 6 Julai 2016 dah Hari Raya. So lecturer bagi la sebulan atau 2 bulan awal sebelum due date. Tapi saya masih buat last minutes. Sebab semester ni saya tak ada mood tuk study betul-betul. Saya buat ala kadar je. Faham pun alar kadar. Buat assignment saya lebih kepada idea sendiri. Tapi ade 2 subject saya hantar term paper lewat. Hari raya ketiga, iaitu hari jumaat baru saya dapat siapkan term paper subject ASE dan hantar via email. Masa buat term paper tu, memang tenang je. Takda stress, mungkin sebab cuti raya yang panjang selama seminggu dan tiada beban kerja. So saya boleh la buat dengan baik, walaupun lewat hantar.

Mungkin lecturer baik hati, dia still kira percentage yang baik walaupun lewat hantar. Maafkan saya Dr… Memang saya cuba buat yang terbaik, cuma nak cari mood tu kekadang tak dapat. Balik kampung baru ada mood, walaupun masa tu Hari raya, sedara datang rumah tidak membawa apa-apa masalah untuk siapkan term paper.

Alhamdulillah, saya masih tak sangka yang saya boleh dapat semua A, lelagi subjek Compiler tu, cam tak caya, walaupun saya rasa saya buat ala kadar. Terima kasih pada ibu bapa saya, isteri saya, adik beradik dan kawan-kawan sekelas…

Alhamdulillah.

exam result sem2

Semester 2

Ada 2 sem lagi tuk complete master ni. Doakan saya yer.

Pst: Sesiapa berminat nak tahu cara saya study, boleh la beli ebook ini yang saya buat sendiri. Mana tahu anda pun boleh berjaya skor subject yang diambil. saya cuma bagi panduan, selebihnya adalah tindakan atau usaha anda.

 

 


Tinggalkan Jawapan

Facebook Rahsia Belajar

